Isnin, 26 September 2016

JAMU BIDAN : RAWATAN TOMBONG / PROLAPSED


APA YANG PERLU WANITA TAHU MENGENAI RAHIM JATUH & TOMBONG ?


Peranakan atau rahim iaitu tempat janin membesar, terletak di dalam pelvic dan disokong oleh otot jaringan dan ligament. Proses kehamilan dan melahirkan anak boleh menyebabkan otot dan ligament yang menyokong rahim menjadi lemah, mengakibatkan ia jatuh dan kadangkala terkeluar dari saluran faraj sekiranya tidak berpantang dengan betul.

Rahim yang terkeluar dari vagina boleh dirasai melalui jari terutama semasa mencangkung. Ia juga menyebabkan wanita mudah sakit belakang / pinggang

Bagi peringkat yang teruk tombong pesakit akan terasa sakit seperti mahu bersalin. Kejang pada otot perut, sakit pada dinding faraj, keluarnya cecair keputihan yang luar biasa banyaknya.

Wanita yang mengalami lemah pada bahagian peranakan cenderung terkencing apabila batuk, kencing tidak lawas, mudah keguguran pada awal kehamilan, sakit ketika melakukan hubungan seksual dan terasa peranakan tersembul keluar melalui vagina.






Tombong boleh terjadi dalam beberapa peringkat :


Peringkat 1
👉 Rahim terturun sedikit. Kebanyakan wanita mungkin tidak menyedarinya. Selalunya keadaan ini hanya diketahui apabila pemeriksaan dijalankan oleh doktor atas tujuan lain seperti pap smear. Kalau nak test blh mencangkung dan rasa macam ada benda tersembul tak dari kemaluan. Kalau ada mgkn anda dah tahap peringkat 1

Peringkat 2
👉 Rahim jatuh lebih jauh ke bawah dan pangkal rahim boleh dilihat di muka pintu faraj. Bila dipegang dari luar boleh terasa seakan licin sepeti belon. Jika tidak dirawat mmg akan lebih teruk. Waktu ini bila ketawa atau batuk mmg mudah utk terkucil sekali.

Peringkat 3
👉 Hampir keseluruhan rahim jatuh terkeluar dari faraj. Perlu ke Pakar Sakit Puan sebab jika tidak dicuci akan menyebabkan jangkitan pangkal rahim yg menjurus kepada kanser sebabnya sebahagian organ kita dah terdedah di luar.

TANDA TANDA "PERANAKAN JATUH"

👉 SAKIT TUMIT
👉 SAKIT ARI-ARI
👉 SAKIT KETIKA BERSAMA SOMI
👉 "V" BERAIR
👉 KENTUT "V"
👉 KENCENG TAK LAWAS
👉 SAKIT PAHA&PINGGANG
👉 "V" LONGGAR
👉 SAKIT BELAKANG
👉 RASA DEMAM & SEJUK SELEPAS ASAR
👉 TUBUH RASA LEMAU

APAKAH FAKTOR YANG MENYEBABKAN BERLAKUNYA TOMBONG / PERANAKAN JATUH?
👉 Sering mengangkat benda berat.
👉 Tidak berpantang .
👉 Proses melahirkan yang teruk.
👉 Kerap Bersalin
👉 Batuk yang lama.
👉 Gaya hidup lasak.
👉 Pernah jatuh terhentak punggung dan banyak lagi

Ramai wanita hari ini mengalami masalah PERANAKAN JATUH tetapi tidak tahu bagaimana cara untuk merawatnya sehingga ada yang melarat menjadi TOMBONG. Di nasihatkan pada para wanita diluar sana, sekiranya anda mendapati terjadinya simptom-simptom seperti diatas terhadap diri anda, maka rawatlah ia dengan segera.

JAMU BIDAN BOLEH MEMBANTU MERAWAT MASALAH PERANAKAN JATUH.

Azura Kamis
Stokis Jamu Bidan Johor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan