Isnin, 9 November 2015

Jamu Bidan : Gel Vdara

CERITA AKU DGN DAUN SIREH...

Atasi keputihan dengan pencuci semulajadi - petua orang-orang dulu.
Berkisar tentang keputihan, aku rasa setiap wanita perlu ambil serius dan tidak memandang remeh terutama dari segi penjagaan dan kebersihan sekitar vagina. Pelbagai cara, petua, jenis pencuci, dan pendapat dalam isu kebersihan vagina ini.
Tapi, sejak mengandung keputihan aku jadi bukan biasa-biasa lagi since aku experienced vagina candidiasis. Vagina candidiasis ni actually disebabkan oleh kulat candida. Biasanya kulat candida akan mula membiak dalam vagina sewaktu vagina lembap selepas cervik mucus dirembeskan sewaktu hamil dan selepas waktu ovulasi.
Rupa vagina candidiasis lebih kurang seperti susu basi dan kegatalannya, masya-Allah, memang susah nak kata.
Kulit sekitar vagina akan jadi keras dan kasar bila infected by candida. Dulu masa 2 month pregnancy, bila doktor sahkan aku ada candida, aku tak anggap ia seserius mana. Memang tak terfikir langsung nak buat research tentang hal ni. Yang aku tahu, bila gatal, just sumbat ubat vaginal tablet Gyno-Trosyd (tioconazole) 100mg dalam vagina.
Tapi bila aku experienced premature labour, memang ada seribu kekesalan dalam hati sebab dulunya aku memandang remeh hal ini. Vagina candidiasis telah menyebabkan aku mengalami preterm premature rupture of membranes (PPROM) atau pecah air ketuban pramatang kerana pembiakan kulat candida yang tidak terkawal tanpa disedari. Kerana itu, aku telah melahirkan bayiku
pada usia kandungan 30 minggu dengan berat cuma 1.5 kg.
Untuk mengatasi hal ini, selain menggunakan pil vagina itu, aku juga gunakan intimate wash walaupun tak disarankan oleh doktor. Antara jenama intimate wash yang aku pernah guna ialah Lactacyd, Lady Cheer dari HPA, dan Sebamed Feminine Intimate Wash. But most the time, aku guna Lactacyd. To be honest, masalah candida aku tak pernah selesai. Bila dah tak tahan sangat, aku sumbat je vaginal tablet tu sebelum tido. Memang terus hilang esok paginya. Tapi untuk bulan seterusnya tetap akan ada. And aku pun tak naklah terlalu bergantung dengan pil tu sangat sebab aku takut kesemula jadian antimicrob /antifungus pada vagina aku akan hilang.
Nak dijadikan cerita, baru-baru ini, seperti bulan-bulan sebelumnya, aku masih lagi berhadapan dengan masalah yang sama.
But this time, discharge yang keluar tak seteruk rupa susu basi tu. Kawan baik aku, kebetulan pula beri aku satu beg plastik daun sireh. So tanpa berlengah, aku terus cuci beberapa helai daun sireh (dalam bilangan ganjil), bacakan selawat, dan kemudian rebus. Tujuan rebus ni sebenarnya untuk break down cell wall daun sireh tu supaya khasiatnya boleh mengalir keluar. Aku matikan api bila air mula mendidih dan tunggu sehingga suam. Kemudian, aku gunakan air rebusan tu untuk cuci vagina.
As a result, lepas aku guna air rebusan daun sireh tu, alhamdulillah memang sangat melegakan. Rasa segar dan wangi dengan bau sireh. Kegatalan hilang dan keputihan berkurang. Menurut pengalaman kawan-kawan aku, mak-mak diorang selalu gunakan air sireh ni waktu confinement untuk cuci bahagian bawah tu. Aku memang tak pernah merasa semua tu sebab aku berpantang sendiri dan cuma bergantung dengan ubat kuning sahaja. Memang terasa rugi sebab tak ada experience macam tu. Insya-Allah lepas ni, untuk next birth, aku nak rasa pantang yang betul-betul termasuk minum air akar kayu sekali. Aku nak jaga badan dan berpantang 44 hari tanpa culas dengan anak-anak di sisi. Semoga Allah permudahkan niat dan usaha aku nanti. Amin.
So, aku nak cerita sikit tentang khasiat daun sireh ni atau nama saintifiknya, Piper Betle. Sebenarnya, dah banyak kajian yang dilakukan secara saintifik untuk mengetahui khasiat daun sireh ni. Kalau tak percaya, cuba taip 'Piper Betle' di Google dan resultnya sangat mengkagumkan. Aku terkagum bukan sebab banyaknya research tentang daun sireh ni, tapi sebab nenek moyang kita dah lama guna daun sireh dalam kehidupan seharian dan rawatan tradisional berdasarkan pengalaman sahaja.
Antara khasiat daun sireh (Piper Betle) ialah:
1. Merawat keputihan dengan merencatkan perkembangan kulat Candida Albican yang menjadi penyebab keputihan.
2. Antiseptik untuk merawat kegatalan dan alergik pada kulit serta ruam.
3. Melancarkan perjalanan haid serta penyubur kandungan wanita.
Selain itu, berbagai penyakit dapat dirawat dengan memanfaatkan khasiat sireh (Piper Betle). Antaranya ialah sakit mata, bau mulut, kulit gatal, menghilangkan jerawat, pendarahan gusi, bronkitis, asma, batuk, sawan, luka, haid tidak lancar, sakit jantung, siflis, alergi, cirit-birit dan sakit gigi. Actually banyak lagi, tapi ni je yang aku larat listkan.
Ok, rasanya sampai sini sahaja cerita tentang keputihan dan khasiat daun sireh sebagai pencuci vagina semulajadi. Diharapkan perkongsian ini akan bermanfaat kepada sesiapa yang membaca. Jangan rasa susah untuk apply tips orang lama ini. Selain mudah dan berkesan, ia juga menjimatkan. Selamat mencuba!
Vdara gel mengandungi khasiat sireh didalam nya..jadi jangan ragu- ragu untuk mencuba..


Gel Vdara


Azura kamis
Stokis Kluang/Johor
013-6789014



Tiada ulasan:

Catat Ulasan